donderdag 8 augustus 2013

Vier goede voornemens voor na de vakantie


Tijdens de redactiebijeenkomst van de e-office en work21 blog community werd ik getriggerd doordat een collega van mij wilde gaan schrijven over multitasken. Daar ontstond een levendige discussie of dit nu wel kan en of dit goed voor je is. Een week later stond in de krant dat de CEO van Swisscom zichzelf van het leven beroofde, waarbij altijd bezig zijn een belangrijke rol speelde. 

Hij zei daarover: "Je kijkt de hele tijd op je smartphone of er geen nieuwe mails zijn binnengekomen. Je komt eigenlijk nooit meer tot rust. Je zou de telefoon moeten uitschakelen. Maar ik merk dat ik steeds meer problemen heb om tot rust te komen en het tempo te verminderen."

balans?

Ik denk dat dit heel kenmerkend is voor de huidige tijd. We zijn de hele dag druk en multitasken ons suf. Vandaag de dag krijgt de mens in circa 3 maanden tijd dezelfde hoeveelheid informatie te verwerken als de vorige generatie tijdens hun hele leven. Ook blijkt uit onderzoek dat de werkdruk enorm is toegenomen voornamelijk door de komst van digitale technologie zoals internet en smartphones. Er is binnen organisaties veel stil verzuim door werkdruk en stress. Veel mensen blijken niet in staat een juiste balans te vinden.

multitasken

Waarom zijn we zo onrustig, willen we onze tijd altijd "goed" benutten en toch vooral bellen in de auto om deze reistijd ook nuttig te gebruiken?  We weten dat rust goed voor ons is en toch blijkt het in de praktijk vaak lastig en blijven we doorhollen. Het antwoord hierop is natuurlijk persoonlijk, maar het lijkt soms wel alsof je in tegenwoordig druk moet zijn, anders tel je niet mee.  Sommigen zijn zelfs trots dat ze meer dan 100 e-mails per dag krijgen. Dat geeft bij sommige organisaties kennelijk aan hoe belangrijk je bent. Altijd bereikbaar en druk zijn, lijkt de norm en geeft ons een soort schijngevoel van controle. Ik geloof niet in multitasken. Uiteraard maak ik mij als werkende moeder regelmatig schuldig aan mulitasken, maar ik ben er niet goed in en word er erg onrustig van. Je kunt maar één ding met de volle 100% aandacht doen. Door continu bezig en bereikbaar te zijn, blijven we teveel in ons hoofd en missen we daardoor de verbinding met ons lijf en onze werkelijke behoeften.

zomerperiode

Ik zou zeggen, gebruik de zomerperiode eens om wat vaker in de "zijn"stand te gaan en probeer dat vol te houden. Tips hiervoor:
  • Maak heldere afspraken over bereikbaarheid op je werk.
  • Las "offline" periodes in (avonden, vakanties).
  • Zet je hoofd eens "stil" door je bijvoorbeeld te concentreren op het verlengen van je uitademing.
  • Leg tijdens het eten je smartphone weg en proef wat je eet.

We zijn immers human beings, geen human doings…..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten